Od Baloga do Balogijade

Zvonimir Balog u rodnom Svetom Petru Čvrstecu i Svetom Ivanu Žabnu ukupno je proveo deset učiteljskih (školskih) godina tijekom kojih su njegovi učenici imali nevjerojatnu privilegiju učiti od, gledano i iz današnje perspektive, velikog likovnog umjetnika i genijalnog, izvanserijskog kreatora hrvatske književnosti za djecu (naravno, ne samo za djecu, ali upravo će njome ostati besmrtan) kojeg kritika smatra utemeljiteljem suvremene hrvatske dječje poezije.

Balog je, radeći u školama u Svetom Petru Čvrstecu i Svetom Ivanu Žabnu, najdublji trag ostavio prije svega u likovnom odgoju učenika. O tome svjedoče i sačuvani likovni radovi učenika koji su pod njegovim mentorstvom sudjelovali na raznim likovnim izložbama! Riječ je o ukupno čak 260 radova koje je Zvonimir Balog godinama čuvao i tako ih otrgnuo zaboravu, a koje nam je velikodušno ustupila gospođa Ljubica Balog, supruga Zvonimira Baloga i također bivša učiteljica u školama u Svetom Petru Čvrstecu i Svetom Ivanu Žabnu. Ti su radovi prvi put, nakon više od 40 godina, ponovno javno izloženi na 1. Danu Zvonimira Baloga u Svetom Petru Čvrstecu 29. svibnja 2015. godine. Oni su i sada javno dostupni te se mogu pogledati na službenoj web-stranici Balogijade, www.balogijada.hr, koja je pokrenuta ove godine uoči 3. Balogijade i na kojoj se može pronaći mnoštvo zanimljivih podataka o Zvonimiru Balogu i Balogijadi.

Međutim, svakodnevni rad s učenicima (u Svetom Petru Čvrstecu uz likovni je odgoj predavao i hrvatski jezik) u određenoj je mjeri nesumnjivo utjecao i na Balogove „dječje“ književne početke. U početku je pisao za odrasle, a Nevidljiva Iva, njegova prva i najvažnija zbirka pjesama za djecu, objavljena je 1970. godine. Bilo je to dvije godine nakon njegova odlaska iz Svetog Ivana Žabna na mjesto glavnog i odgovornog urednika Modre laste, ali većinu pjesama iz Nevidljive Ive Zvonimir Balog je napisao radeći još u osnovnoj školi u Svetom Ivanu Žabnu, kako je sam godinama poslije otkrio u intervjuu Branku Pilašu: „Jedan od mojih najsretnijih trenutaka bila je jedna proljetna nedjelja. Supruga i ja predavali smo tada u osnovnoj školi u Svetom Ivanu Žabnu. Toga prijepodneva napisao sam trideset i pet pjesama za Nevidljivu Ivu.“

Dakle, Nevidljiva Iva upravo se iz Svetog Ivana Žabna otisnula u svaki kutak naše domovine, oduševljavajući i zabavljajući već generacije učenika, čime se izrazito ponosimo, a organiziranjem Balogijade zapravo sada na neki način i zatvaramo krug: Zvonimir Balog, naš nekadašnji prijatelj, kolega učitelj, umjetnički virtuoz koji nam je šezdesetih godina prošlog stoljeća podario deset godina lijepih zajedničkih trenutaka, ponovno se vraća kući, u svoj zavičaj, i to na najljepši i najplodonosniji mogući način – likovnim radovima današnjih učenika hrvatskih osnovnih škola, kao i njihovim krasnoslovno-scenskim izvedbama Balogovih pjesama ili ulomaka iz proznih djela, koji na nacionalni natječaj Balogijade pristižu iz cijele Hrvatske, iz apsolutno svih hrvatskih krajeva, županija, zavičaja!

Tako je na ovogodišnji krasnoslovno-scenski i likovni natječaj 3. Balogijade pristiglo ukupno 135 krasnoslovno-scenskih izvedbi i 478 likovnih radova vrijednih učenika! Ukupno je riječ o 613 radova, što samo po sebi puno govori o veličini i značaju Balogijade! Među 135 krasnoslovno-scenskih izvedbi bilo je 110 pojedinačnih nastupa učenika, 66 u kategoriji od 1. do 4. razreda i 44 u kategoriji od 5. do 8. razreda, te 25 učeničkih skupnih nastupa, 12 u kategoriji od 1. do 4. razreda i 13 u kategoriji od 5. do 8. razreda. U tom skupnom dijelu krasnoslovno-scenskog natječaja sudjelovalo je 135 učenika, što znači da je sveukupno u krasnoslovno-scenskom natječaju 3. Balogijade sudjelovalo 245 učenika!

Što se likovnog dijela natječaja tiče, navedenih 478 likovnih radova djela su nastala marnim rukama ukupno 453 učenika! Ukupno je, dakle, u 3. Balogijadi sudjelovalo gotovo 700 učenika iz čitave Lijepe Naše! Svima čestitamo na trudu, angažmanu i ljepoti balogovskog stvaranja kojom su se predstavili članovima stručnih prosudbenih povjerenstava Balogijade [povjerenstvo za krasnoslovno-scenski dio natječaja čine Barbara Rocco (filmska, televizijska i kazališna glumica, redateljica i scenaristica – predsjednica povjerenstva), Zvonimir Ilijić (kazališni, filmski i televizijski redatelj i scenarist) i Sunčana Zelenika Konjević (kazališna, filmska i televizijska glumica i voditeljica), dok povjerenstvo za likovni dio natječaja čine Tomislav Buntak (dekan Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu – predsjednik povjerenstva), Ranka Javor (povjesničarka umjetnosti i komparatistica) i Manuela Vladić Maštruko (akademska slikarica i ilustratorica)] – oni su u pravom smislu riječi suvremeni nositelji balogovske igre i neka takvi uvijek i ostanu! Učenike je u njihovu radu vodilo i pripremalo ukupno 144 mentorice i mentora iz 96 hrvatskih osnovnih škola – svima iskreno čestitamo i najljepše zahvaljujemo na ljubavi prema stvaranju novih čarolija koje usađuju u srca i svijesti svojih učenika!

Svi su sudionici i ove godine nagrađeni svojim itekako zasluženim zahvalnicama, a laureati su osvojili i vrijedne nagrade. U obama dijelovima natječaja (krasnoslovno-scenskom i likovnom) nagrađeno je po 60 učenika. Ukupno je to 120 laureata proizišlih iz 10 pojedinačnih i 10 skupnih krasnoslovno-scenskih izvedbi te 60 likovnih radova koji su ove godine sudjelovali na likovnoj izložbi 3. Balogijade i koji su i objavljeni u Zborniku likovnih radova 3. Balogijade.

Tema likovnog natječaja 3. Balogijade bila je vezana uz Nevidljivu Ivu. Naime, povodom 50. godišnjice objave njezina prva izdanja (1970. u sklopu Biblioteke Vjeverica izdavačke kuće Mladost) tek ove 2021. godine otisnut će se jubilarno izdanje Nevidljive Ive u nakladi izdavačke kuće Katarina Zrinski iz Varaždina. Pjesme Zvonimira Baloga u tom će izdanju krasiti i 18 najuspjelijih učeničkih likovnih radova pristiglih na ovaj natječaj, prema ocjeni prosudbenog povjerenstva, a jedan likovni rad osvanut će i na naslovnoj stranici ovog jubilarnog izdanja Nevidljive Ive. Za tih 18 učenika to je zaista istinska privilegija i vjerujemo da će svima s ponosom pokazivati primjerak Nevidljive Ive obogaćene i svojim likovnim radovima!

Završna svečanost 3. Balogijade zbog poznatih društvenih okolnosti izazvanih pandemijom koronavirusa ni ove godine nije mogla biti održana uživo u Balogovu Svetom Petru Čvrstecu, ali je zato održana online i u svakom se trenutku ponovno može pogledati na youtube-kanalu Balogijade. Vjerujemo da će iduća, 4. po redu Balogijada sve male i velike balogovce i balogovke ponovno okupiti na živom susretu u Balogovu Svetom Petru Čvrstecu!

Zaključno, Balogijada je, ni manje ni više, ogledalo neprolazne ljepote i živosti balogovštine (kao snažnog nasljeđa Balogove zanesene i zarazne, ali nezaboravne igrivosti, smione duhovitosti i prepoznatljivih leksičkih kreacija, raznesenih obzorjima svih stvorenih svjetova koji su, kako i sam Balog kaže, „naseljeni i nenaseljeni, nastanjeni i nenastanjeni“) u radovima hrvatskih osnovnoškolaca koji njome oduševljeno i prirodno pristaju biti „zatravljeni“, koja u njihovim spoznajnim misaonim poljima i osjećajnim vrelima iskri kao najsjajniji dragulj djetinjstva, dragi kamen nezaboravne eteričnosti maštanja.

Danas Zvonimir Balog kao živa osoba više nije među nama, ali svojim djelima i dalje živi i živjet će među nekom novom djecom, nekim novim učenicima koji će i dalje posezati za njegovim djelima i, uvjereni smo, biti jednako uključeni u igru i jednako osvijetljeni radošću i osmijehom kao i generacije učenika prije njih. S tim se ciljem i organizira Balogijada – da se trajno njeguje uspomena na jednog od najvećih i najsvestranijih hrvatskih umjetnika uopće i da se djecu (dodatno) potiče da čitaju Baloga, da crtaju uz Baloga, da se uz njega igraju i s njime odrastaju. Time će, kao i Balog, jednim dijelom zauvijek ostati – djeca!

Tomislav Hrebak, voditelj Balogijade